söndag 15 januari 2012

Ordning och reda på appar


Skärm 3
Har du svårt att hitta dina appar in din iPhone / iPad?
Har du så många appar att du behöver en ordentlig struktur?

Om du svarar ja på dessa frågor föreslår jag att du läser vidare, så ska jag berätta hur jag har löst detta. Jag har haft denna struktur i över ett år, och den har hela tiden fungerat bra.

Jag har dessutom valt att ha en identisk struktur mellan iPhone och iPad (med några få undantag, se nedan), vilket ger ett litet merarbete men också underlättar på många sätt.

Upplägget är så här.
Skärm 1 och 2: På dessa skärmar lägger jag dels appar som jag använder ofta (t.ex. mail, klocka, kalender) och dels appar som jag behöver komma åt fort/enkelt (t.ex. kamera, SoundHound, ficklampa).

Jag försöker undvika att skapa mappar på dessa båda skärmar, utan försöker ha apparna direkt åtkomliga. På skärm 1 har jag just nu inga mappar och på skärm 2 har jag just nu tre mappar.

Raden längst ner: Självklart lägger man de allra viktigaste apparna på raden längst ner. Tänk på att det även går att skapa en mapp på den här raden, vilket ger en extra knapptryckning, men i gengäld är 12 appar tillgängliga från vilken skärm som helst!

Skärm 3-9: Ja, jag har faktiskt totalt nio skärmar med appar. Det kan låta vansinnigt mycket för vissa, men om man som jag gärna laddar ner många olika appar för att testa dem, underlättar det mycket med en bra struktur. Det är dessa appar som är själva kärnan i strukturen och som gör det enkelt att hitta och sortera apparna. Vill du veta hur? Klicka på "Läs mer" så ser du min struktur inkl. förklaring av logiken bakom.

Så här är den enhetliga logiken uppbyggd för skärmarna 3-9.
  • Varje skärm får ett visst innehållsmässigt tema. Jag har alltså 7 teman (på skärm 3-9).
  • Längst upp till vänster lägger jag en app som på ett bra sätt symboliserar skärmens tema.
  • Jag skapar sedan ett antal mappar på varje skärm, ofta 5-10 st, med lämpliga underkategorier till teman för sidan.
  • När alla appar på en skärm har en lämplig mapp, lyfter jag ut de jag använder oftast (eller nya appar som jag vill komma ihåg att testa) och lägger de direkt tillgängliga. Vilka appar som ligger fritt brukar variera över tiden. På skärmbilderna nedan har jag valt att inte ha några appar fritt, för att göra bilderna tydligare.
  • Jag brukar se till alltid att ha några platser lediga på varje skärm. Dels ser det inte så plottrigt ut och dels blir det enklare att sortera om apparna om man behöver det.
  • Ordningen mellan skärm 3-9 är avsiktlig, genom att jag har valt den jag snabbast vill komma åt som skärm 3, nästa som skärm 4 osv.
  • Bilderna ovan och nedan är från min iPhone. På min iPad har jag valt exakt samma ordning, tema och symbol-app på skärmarna 3-9. På respektive skärm har jag valt nästan exakt samma ordning och namngivning på mapparna, särskilt på de första mapparna på en viss skärm. Endast i undantagsfall är några mappar unika för den ena enheten, och då lägger jag de sist på den skärmen. Vilka appar som ligger fritt är helt unikt var varje enhet, vilket också gäller för skärm 1+2 samt raden längst ned (som ju på iPad numera kan innehålla 6 appar).
Ovan ser du skärm 3 och nedan ser du skärm 4-9. För varje skärmbild du ser i det här inlägget har jag skrivit en kort förklaring av temat, och du kan ju själv se vilka mappar jag har valt att skapa. Förhoppningsvis kan du använda denna logik som inspiration, och bygga upp en struktur som passar just dig!

Här följer avslutningsvis en kort information om respektive skärm/tema.

Skärm 3 (ovan): Navigera, resa, hitta etc.
Här har jag valt att ta med butiker, eftersom de oftast innehåller en funktion för att söka efter var närmaste butik ligger,.



Skärm 4: Organisera, verktyg, administration, mail, verktyg för att nå saker "remote" etc.

Skärm 5. Information, fakta, nyheter etc.



Skärm 6: Multimedia. Det mesta som har med TV, video, ljud, musik, bild, foto, rita och måla att göra.


Skärm 7: Spel, nöje, roliga saker, fina saker etc.


Skärm 8: iPhone-teknik (eller iPad-teknik).


Skärm 9: Fritid, hobby, sport, hälsa.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar