torsdag 12 januari 2012

Köplistan. Ful, men mycket praktiskt !

Jag vill egentligen inte skriva om negativa saker i den här bloggen (det får man nog av i morgontidningen och på TV-nyheterna), men det är väldigt svårt att kalla köplistan annat än ful. Det är dessutom en hemsida, och inte ens en app...


Varför då skriva om den? Förklaringen är enkel. Den är så extremt funktionell och nyttig att jag använder den nästan varje gång jag handlar!! Du skaffar snabbt ett ID med password på hemsidan. Gratis! Det du vill handla skriver du in antingen i din iPhone, din Ipad eller på en uppkopplad dator. Självklart bokmärker du hemsidan i din iPhone, och skapar en länk via safari-valet "Lägg till på hemskärmen".

Alla inköp sorteras automatiskt i olika kategorier, såsom bröd, frukt, grönsaker etc. Det gör det enkelt att i affären se när man är klar vid exempelvis grönsaksdisken.

Istället för att jag får ett sms med saker man ska handla (och man kan ge sig på att det kommer några kompletterings-sms inom kort), så får jag ett sms ifrån min fru där hon ber mig handla det som står på köplistan. Jag bockar av sakerna efterhand som jag plockar dem i butiken. Om min fru kommer på att något saknas kan hon bara lägga till det via sin iPhone/pc, så dyker det upp automatiskt nästa gång jag bockar av något i butiken och trycker på uppdatera.

Mellan inköpen kan det ju vara så att man kommer på att något saknas när man står i kökte eller någon helt annanstans. Då klickar man bara på köplistan och skriver in det som ska handlas. Nästa gång ligger det där som en påminnelse, stället för en lapp man har glömt någonstans.

Det kan vara lite pillrigt att trycka exakt rätt och det finns som sagt mycket att önska av layouten etc. Jag har också hittat en sak som inte fungerar till 100% (om man i efterhand justerar en inköpsrad där mängden har decimaler bör man använda decimalpunkt för att undvika problem, skriv exempelvis: 2.5 kg potatis). Trots att jag letat i appstore har jag inte hittat någon app som är i närheten så lättanvänd och funktionell som denna.

www-länk:     Köplistan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar